Πρωτόγνωρο αγώνα δρόμου θα κάνει ο μηχανισμός του υπουργείου Παιδείας για να ολοκληρωθεί ομαλά το σχολικό έτος και να γίνουν οι Πανελλαδικές Εξετάσεις, μετά την απόφαση της κυβέρνησης να κλείσουν για δύο εβδομάδες όλες οι εκπαιδευτικές δομές –σχολεία, πανεπιστήμια, φροντιστήρια– με στόχο τον περιορισμό της διασποράς της νόσου του νέου κορωνοϊού. Βεβαίως, σημαντική είναι η στήριξη των εκπαιδευτικών που θα κληθούν να λειτουργήσουν σε μια σύνθετη κατάσταση, προς όφελος των μαθητών.
Ηδη, το υπουργείο Παιδείας έχει επεξεργαστεί σενάρια αναπλήρωσης του χαμένου διδακτικού χρόνου σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Τα σενάρια συναρτώνται από το χρονικό εύρος της απώλειας μαθημάτων και φθάνουν έως και την παράταση του διδακτικού έτους για μία εβδομάδα και τη διενέργεια των Πανελλαδικών Εξετάσεων τον Ιούλιο. Το πιο ακραίο σενάριο είναι οι Πανελλαδικές Εξετάσεις να οργανωθούν τον Σεπτέμβριο. Ωστόσο, η εξ αποστάσεως διδασκαλία θα μπει στη ζωή των σχολείων, αλλά και των πανεπιστημίων. Ηδη, σε αρκετά πανεπιστήμια όπως το ΕΜΠ οργανώθηκαν τις προηγούμενες ημέρες τα πρώτα μαθήματα.
Ειδικότερα, η απόφαση για άμεση αναστολή της λειτουργίας όλων των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων της χώρας για 14 ημέρες, σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα, αφορά τους βρεφονηπιακούς σταθμούς, τα σχολεία, τα ΙΕΚ, τα ΑΕΙ, σχολεία δεύτερης ευκαιρίας, κέντρα διά βίου μάθησης και τα φροντιστήρια.
Στο πλαίσιο αυτό, το υπουργείο Παιδείας επεξεργάζεται τα σχέδια αναπλήρωσης των χαμένων ωρών διδασκαλίας σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Eως τώρα, λόγω των κρουσμάτων του κορωνοϊού, έχουν κλείσει για κάποιο χρονικό διάστημα περίπου 100 σχολεία σε όλη τη χώρα (τα περισσότερα σε Αχαΐα, Ηλεία και Ζάκυνθο). Ο χρόνος απώλειας μαθημάτων –δηλαδή οι 14 ημέρες λουκέτου μαζί με όσες χάθηκαν για τα περίπου 100 σχολεία– προς το παρόν θεωρείται διαχειρίσιμος από το υπ. Παιδείας.
Το υπουργείο έχει επεξεργαστεί σενάρια με βάση τον χρόνο της αναστολής της λειτουργίας των σχολείων. Συγκεκριμένα, εφόσον τα σχολεία παραμείνουν κλειστά για δύο με τρεις εβδομάδες:
• Θα κοπούν οι περίπατοι και οι εκδρομές.
• Θα μειωθεί ο χρόνος διάρκειας κάθε διδακτικής ώρας από 45 σε 35 λεπτά. Πρόκειται για εντατικοποίηση της διδασκαλίας, καθώς υπολογίζεται πως έτσι χρόνος διδασκαλίας τριών εβδομάδων συμπυκνώνεται σε μία εβδομάδα.
• Ειδικά για τους μαθητές της Γ΄ Λυκείου, οι οποίοι προετοιμάζονται για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις, υπάρχει η δυνατότητα να προστεθούν τρεις επιπλέον ώρες μαθήματος την εβδομάδα, καθώς με το σημερινό ωρολόγιο πρόγραμμα οι μαθητές έχουν δύο ημέρες επτάωρο πρόγραμμα και τρεις ημέρες εξάωρο πρόγραμμα. Σε αυτές τις τρεις ημέρες μπορεί να προστεθεί μία επιπλέον ώρα.
Αν τυχόν παραταθεί περαιτέρω η αναστολή λειτουργίας των σχολείων και στην πράξη κριθεί ότι δεν καλύφθηκε επαρκώς η ύλη, εξετάζεται:
• Να αξιοποιηθούν κάποιες ημέρες από τις διακοπές του Πάσχα. Το σενάριο είναι να γίνουν μαθήματα έξι ημέρες, δηλαδή από τη Μεγάλη Δευτέρα έως και τη Μεγάλη Τετάρτη και από την Τετάρτη του Πάσχα έως την Παρασκευή.
• Να παραταθεί το σχολικό έτος κατά μία εβδομάδα.
• Να περικοπεί η διδακτέα ύλη, μέτρο που αφορά κυρίως τους υποψηφίους των Πανελλαδικών.
Ολα θα συνεξετασθούν ώστε να προσδιοριστούν αλλαγές στη διαδικασία των Πανελλαδικών Εξετάσεων, οι οποίες συνήθως ξεκινούν το πρώτο δεκαήμερο του Ιουνίου (το 2019 στις 6/6). Πρόθεση του υπουργείου Παιδείας είναι να μην πέσει έξω –τουλάχιστον, όχι κατά πολύ– το ετήσιο πρόγραμμα. Ετσι, με στόχο να κερδηθεί χρόνος, ένα μέτρο που έχει εφαρμοστεί κατά το παρελθόν και έχει ακουστεί τώρα είναι να μη γίνουν οι προαγωγικές, γραπτές εξετάσεις, αλλά να μετρήσουν μόνον οι προφορικοί βαθμοί.
«Σε κάθε περίπτωση, πρόθεσή μας είναι να λειτουργήσει άμεσα εξ αποστάσεως εκπαίδευση για τη διατήρηση στενής επαφής των μαθητών, σπουδαστών και φοιτητών με την εκπαιδευτική διαδικασία», ανέφερε στην «Κ» η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως.
Η διαδικασία θα υλοποιηθεί:
• Με απευθείας διδασκαλία και μετάδοση μαθήματος σε πραγματικό χρόνο από εκπαιδευτικό, μέσω διαδικτυακής πλατφόρμας, σε μαθητές, σπουδαστές και φοιτητές που παρακολουθούν ζωντανά μέσω υπολογιστή.
• Με παροχή εκπαιδευτικού υλικού μέσω Διαδικτύου, το οποίο θα αναρτηθεί σε συγκεκριμένες ιστοσελίδες που παρέχει το υπουργείο.
Ενδεικτικά, το υπουργείο θα διαθέσει σε όλες τις σχολικές μονάδες της χώρας, ξεκινώντας από τη Γ΄ Λυκείου (λόγω των επερχόμενων Πανελλαδικών Εξετάσεων), ειδικά διαμορφωμένη ψηφιακή πλατφόρμα για την πραγματοποίηση μαθημάτων μέσω τηλεδιάσκεψης από τους εκπαιδευτικούς. Μετά την εφαρμογή της στη Γ΄ Λυκείου, η σχετική πλατφόρμα θα διατεθεί σταδιακά και στις λοιπές τάξεις των δημοτικών, γυμνασίων και λυκείων της χώρας. Οπως ανέφερε στην «Κ» η κ. Κεραμέως, στη διαδικτυακή τάξη ο εκπαιδευτικός θα μπορεί να απαντά σε ερωτήσεις των μαθητών (π.χ. ο μαθητής θα στέλνει μήνυμα ζητώντας τον λόγο), να επιβάλλει ησυχία για την επίλυση μιας άσκησης, να διανέμει υλικό σημειώσεων με powerpoint.
Επίσης, θα αξιοποιηθούν οι υφιστάμενες ψηφιακές δομές (τα διαδραστικά σχολικά βιβλία, το ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό, τα ψηφιακά διδακτικά σενάρια), που είναι ήδη οργανωμένες ανά βαθμίδα, μάθημα και ενότητες και μπορούν επομένως να χρησιμοποιηθούν από όλους τους μαθητές και εκπαιδευτικούς και στην έκτακτη αυτή συγκυρία. Το υπουργείο δρομολογεί, επιπλέον, την ανάρτηση πρότυπων βιντεοσκοπημένων μαθημάτων, με στόχο τη διευκόλυνση αφενός των μαθητών, που θα μπορούν να τα παρακολουθούν οποιαδήποτε ώρα της ημέρας, αφετέρου των εκπαιδευτικών, οι οποίοι θα μπορούν να τα αξιοποιούν παράλληλα, ενισχύοντας τη διδασκαλία τους.
Πηγή: Kathimerini.gr