Στο σημερινό συνδεδεμένο κόσμο, όλοι και όλες διαθέτουμε μία επιπλέον ιδιότητα, αυτή του/της ψηφιακού πολίτη!
Η Ημέρα Ασφαλέστερου Διαδικτύου είναι μια διεθνής ημέρα δράσης, η οποία διοργανώνεται κάθε Φεβρουάριο, για την προώθηση της ασφαλέστερης και πιο υπεύθυνης χρήσης της τεχνολογίας, ιδίως μεταξύ των παιδιών, εφήβων και των νέων.
Η Microsoft δραστηριοποιείται στην Ημέρα Ασφαλέστερου Διαδικτύου κάθε χρόνο, από τότε που ξεκίνησε το 2004. Το θέμα του τρέχοντος έτους είναι για άλλη μια φορά “Μαζί για ένα καλύτερο Διαδίκτυο”. Η 11η Φεβρουαρίου έχει οριστεί για τη φετινή χρονιά ως η Παγκόσμια Ημέρα για το Ασφαλές Διαδίκτυο – και με αυτή την αφορμή, η Microsoft παγκοσμίως αναλαμβάνει πολλαπλές πρωτοβουλίες προκειμένου να καλλιεργηθεί μια ψηφιακή κουλτούρα ασφάλειας, εμπιστοσύνης και σεβασμού.
Στο πλαίσιο αυτό, στις εγκαταστάσεις της Microsoft, o κ. Μανώλης Σφακιανάκης, Πρόεδρος και Ιδρυτής του CSI Institute και η συνεργάτης του, κα. Καλλιόπη Ιωάννου, διευθύντρια του CSI Institute μας μίλησαν για το cyberbullying αλλά και πώς γενικότερα μπορούν παιδιά, γονείς και εκπαιδευτικοί να συνεργαστούν για να καταστήσουν το διαδίκτυο ένα ασφαλές μέρος για όλους και όλες.
Σε συνέχεια αυτής της συζήτησης, ακολουθούν μερικές χρήσιμες, πρακτικές συμβουλές για το πώς να προστατεύσουμε τον εαυτό μας και τα παιδιά μας στο πλαίσιο της ψηφιακής μας ζωής.
A.Προστατεύουμε τον υπολογιστή μας
- H Microsoft μπορεί να μας βοηθήσει: microsoft.com/security/pypc.aspx.
- Αναβαθμίζουμε με αυτόματες αναβαθμίσεις το λογισμικό και το browser
- Εγκαθιστούμε νόμιμο λογισμικό με προστασία από ιούς ή λογισμικά κατασκοπείας
- Δεν απενεργοποιούμε ποτέ το πρόγραμμα προστασίας του υπολογιστή μας
- Χρησιμοποιούμε κωδικό για το ασύρματο router μας και χρησιμοποιούμε με επιφύλαξη τα flash drives που συχνά μολύνουν τους υπολογιστές μας με κακόβουλο λογισμικό
B.Προσέχουμε τα προγράμματα που εγκαθιστούμε
- Είμαστε επιφυλακτικοί/ες με συνημμένα αρχεία, links, αυτόματες κλήσεις σε email ή instant message (IM), ή μηνύματα σε κοινωνικά δίκτυα—ακόμη κι αν γνωρίζουμε τον/την αποστολέα. Θα πρέπει να επιβεβαιώσουμε ότι το μήνυμα είναι αυθεντικό.
- Αποφεύγουμε να πατήσουμε Συμφωνώ, OK, ή Δέχομαι σε banner ads, ξαφνικά αναδυόμενα παράθυρα ή ειδοποιήσεις από ιστοσελίδες, που δεν φαίνονται επίσημες ή από προσφορές για να αποφύγουμε ιούς και λογισμικό κατασκοπείας
- Πατάμε Ctrl + F4 κι αν δεν κλείνει το παράθυρο Alt + F4
Γ.Προστατεύουμε τα ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα μας
- Πριν εισάγουμε προσωπικές πληροφορίες σε μία ιστοσελίδα θα πρέπει να σιγουρευτούμε ότι είναι νόμιμη και ασφαλής
- Θα πρέπει να βεβαιωθούμε ότι βρισκόμαστε στη σωστή ιστοσελίδα πχ της τράπεζάς μας και όχι μία ψεύτικη.
- Η διεύθυνση της ιστοσελίδας θα πρέπει να είναι σε https και να περιλαμβάνει το σήμα ασφαλούς σύνδεσης (το οποίο μπορεί να βρίσκεται και κάτω δεξιά στο παράθυρο)
- Δεν απαντάμε ποτέ σε email, IM ή μήνυμα σε κοινωνικά δίκτυα που μας ζητάνε ευαίσθητα δεδομένα όπως αριθμό λογαριασμού ή κωδικό προστασίας
- Κάνουμε οικονομικές συναλλαγές μόνο στον υπολογιστή του σπιτιού μας
- Είμαστε επιφυλακτικοί/ες με αιτήματα για δανεικά από μέλη της οικογένειάς μας, συμφωνίες που παραείναι καλές, νίκες σε διαγωνισμούς που δεν πήραμε μέρος ή άλλες εμφανείς απάτες.
- Μοιραζόμαστε την τοποθεσία μας μόνο με αυτούς που εμπιστευόμαστε. Επιλέγουμε τις ρυθμίσεις τοποθεσίας με τέτοιο τρόπο ώστε να μην είναι δημόσιες ή ανιχνεύσιμες
Δ.Δημιουργούμε ισχυρούς κωδικούς πρόσβασης και τους κρατάμε μυστικούς
- Οι ισχυροί κωδικοί πρόσβασης είναι μακροσκελείς φράσεις ή προτάσεις που συνδυάζουν κεφαλαία με πεζά γράμματα, αριθμούς και σύμβολα. (Μάθετε πώς: ms/passwords-create.)
- Κρατάμε μυστικούς τους κωδικούς πρόσβασης και τα PINs μας. Δεν τα μοιραζόμαστε με email ή IM ή στο τηλέφωνο
- Χρησιμοποιούμε διαφορετικούς κωδικούς πρόσβασης, ειδικά για ιστοσελίδες με οικονομικές πληροφορίες. Αν κάποιος κλέψει ή παραβιάσει την ιστοσελίδα όλες οι πληροφορίες είναι σε κίνδυνο
Ε.Φροντίζουμε την ψηφιακή μας φήμη
- Ψάχνουμε τι υπάρχει στο Διαδίκτυο για εμάς, χρησιμοποιώντας μόνο μηχανές αναζήτησης, blogs και κοινωνικά δίκτυα για να διαπιστώσουμε τι λένε αυτές οι διαθέσιμες πληροφορίες για εμάς.
- Προστατεύουμε τη φήμη μας online ώστε να συμβαδίζει με την εικόνα που θέλουμε να έχουμε και την επαναξιολογούμε κατά διαστήματα
- Δημοσιεύουμε μόνο αυτά που θέλουμε να δουν κι άλλοι
ΣΤ.Χρησιμοποιούμε με ασφάλεια τα κοινωνικά δίκτυα
- Αναζητούμε Ρυθμίσεις ή Επιλογές σε υπηρεσίες όπως το Facebook και Twitter για να διαχειριστούμε ποιος μπορεί να δει το προφίλ μας ή φωτογραφίες που έχουν επισημανθεί με το όνομά μας ή τι βλέπουν οι άλλοι χρήστες στην αναζήτηση του ονόματός μας
- Δεν δημοσιεύουμε ποτέ online κάτι που δεν θα βάζαμε σε ένα γραπτό κείμενο με την υπογραφή μας
- Είμαστε επιλεκτικοί σχετικά με την αποδοχή φίλων, τους επαναξιολογούμε τακτικά και βλέπουμε τι δημοσιεύουν για εμάς
Η.Για την προστασία των παιδιών
- Η ασφάλεια στο διαδίκτυο πρέπει να είναι οικογενειακή υπόθεση, που περιλαμβάνει συνδυασμό καθοδήγησης και παρακολούθησης
- Δίνουμε σαφείς οδηγίες για την χρήση του διαδικτύου και των online παιχνιδιών σύμφωνα με την ωριμότητα των παιδιών και τις αξίες μας
- Δίνουμε προσοχή σε αυτά που κάνουν τα παιδιά και ποιον συναντούν online
- Παρατηρούμε τα σημάδια ηλεκτρονικού εκφοβισμού, όπως να είναι το παιδί αναστατωμένο ή να μη θέλει να πάει σχολείο
- Αναλαμβάνουμε εμείς τη διαχείριση του οικιακού μας υπολογιστή και βάζουμε τις κατάλληλες ρυθμίσεις για να καταγράφουμε τη δραστηριότητα των παιδιών μας online
Θ.Καλή ψηφιακή συμπεριφορά
- Ο σεβασμός του εαυτού μας και των άλλων είναι απαραίτητο στοιχείο για τη δημιουργία ενός Ψηφιακού Πολιτισμού που σέβεται τον άνθρωπο και τις αξίες μιας ανοιχτής δημοκρατικής κοινωνίας.
Σε αυτό το πλαίσιο, η Microsoft υιοθετεί 4 βασικές αρχές:
- Εφαρμόζουμε το «χρυσό κανόνα»
Συμπεριφερόμαστε με κατανόηση, συμπόνια και καλοσύνη σε κάθε επικοινωνία και μεταχειριζόμαστε όλους όσους συνδέονται στο διαδίκτυο με αξιοπρέπεια και σεβασμό.
- Σεβόμαστε τη διαφορετικότητα
Αναγνωρίζουμε τις πολιτισμικές διαφορές και τιμούμε τις διαφορετικές αντιλήψεις. Όταν διαφωνούμε, φερόμαστε με διακριτικότητα και αποφεύγουμε τους χαρακτηρισμούς και τις προσωπικές επιθέσεις.
- Σκεφτόμαστε πριν απαντήσουμε
Σταματάμε και σκεφτόμαστε πριν απαντήσουμε στα πράγματα με τα οποία διαφωνούμε. Δεν δημοσιεύουμε ή στέλνουμε περιεχόμενο που θα μπορούσε να ζημιώσει έναν άλλο άνθρωπο, να βλάψει τη φήμη του ή να απειλήσει την ασφάλεια τη δική μας ή των άλλων.
- Υπερασπιζόμαστε τον εαυτό μας και όποιον έχει ανάγκη
Επικοινωνούμε με φίλους, γονείς ή δασκάλους αν αισθανθούμε ανασφάλεια ή αν κάτι μας κάνει να νιώσουμε άσχημα η άβολα. Προσφέρουμε υποστήριξη σε όσους είναι στόχοι διαδικτυακής κακοποίησης και βάναυσης μεταχείρισης, αναφέρουμε δραστηριότητες που απειλούν την ασφάλεια κάποιου και διατηρούμε αποδείξεις ακατάλληλης ή μη ασφαλούς συμπεριφοράς.