Είναι πολύ συνηθισμένο φαινόμενο τα παιδιά κάποιες μέρες και ειδικά στην αρχή της σχολικής χρονιάς να έχουν μια αρνητική διάθεση και να μην θέλουν να πάνε στο σχολείο χωρίς να υπάρχει ουσιαστικός λόγος.
Αν έρθει η ημέρα που το παιδί από το απόγευμα μετά την επιστροφή από το σχολείο ή το επόμενο πρωί πριν πάει σχολείο παρουσιάσει άρνηση για να πάει διαχειριστείτε το με ψυχραιμία και εξετάστε τι είναι εκείνο που το προβληματίζει και προκαλεί την αρνητικότητα του. Ξέρω από προσωπική εμπειρία πόσο δύσκολο είναι να διαχειριστείς την ανησυχία τόσο του παιδιού όσο και την δική σου προσπαθώντας να ανακαλύψεις την αιτία του προβλήματος. Αρχικά προσπαθήστε να μην υποχωρήσετε και να μην αποδεχτείτε την επιθυμία του. Είναι βασικό να μην δώσουμε την επιλογή του “ δεν πάω σχολείο” τόσο απλά. Βασικό μέλημα μας είναι να βρούμε τους λόγους που δυσανασχετεί το παιδί με το σχολείο.
- Εξετάζουμε αν έχει συμβεί κάτι στο σχολείο. Όταν το παιδί αρνείται να πάει σχολείο υπάρχει το ενδεχόμενο να έχει προηγηθεί κάποιο περιστατικό ακόμα και κάποιας μορφή bullying στο σχολικό περιβάλλον με τους συμμαθητές του και να έχει δημιουργήσει την αρνητικότητα του. Επικοινωνούμε με τους εκπαιδευτικούς του σχολείου για να ενημερωθούμε σχετικά και να το διαχειριστούμε σε συνεργασία μαζί τους.
- Συζητάμε με το παιδί για να διαπιστώσουμε τι μπορεί να το προβληματίζει και να δυσανασχετεί με την ιδέα του σχολείου. Θα πρέπει να υποστηρίξει με λόγους το γιατί δεν θέλει να πάει σχολείο ώστε να το βοηθήσουμε να διαχειριστεί την κατάσταση. Πιθανώς κάτι στην διαδικασία του σχολείου να το αγχώνει ή να το δυσκολεύει και καλό θα είναι αφού το αποκαλύψει να το στηρίξουμε ώστε να ξεπεράσει τυχόν φοβίες ή άγχη.
- Συμβουλευόμαστε τους εκπαιδευτικούς. Πιθανώς μια αλλαγή όπως του σχολικού περιβάλλοντος, μπορεί να προκαλέσει σύγχυση στο παιδί και να μην θέλει να πάει σχολείο. Είναι απόλυτα φυσιολογικό μια τέτοια αλλαγή να προκαλέσει αναστάτωση και δυσκολία. Αφήστε το να σας μιλήσει και δώστε του χρόνο να το συνηθίσει. Ζητάμε και την βοήθεια των εκπαιδευτικών για να βοηθήσουν με κοινή πολιτική μαζί μας ώστε το παιδί να προσαρμοστεί πιο ομαλά στην καθημερινότητα του σχολείου.
- Δίνουμε κίνητρο και ενθαρρύνουμε το παιδί να πάει σχολείο. Προσπαθούμε να παρουσιάσουμε στο παιδί κίνητρα όπως δραστηριότητες που θα το αρέσουν για να έχει μια αφορμή να πάει σχολείο. Το παρακινούμε να δοκιμάσει κάποιο άθλημα ή δραστηριότητα που προσφέρεται στο σχολείο για να συμμετέχει. Αναθέτουμε ως υποχρέωση της “ωριμότητας” του πως πρέπει να πηγαίνει σχολείο όπως εμείς πηγαίνουμε στη δουλειά μας.
- Βάζουμε τον εαυτό σας στη θέση του. Πολλές φορές ένας αποτελεσματικός τρόπος να επικοινωνήσουμε με τα παιδιά είναι να μπούμε στη θέση τους και στα συναισθήματα που βιώνουν. Παραδεχόμαστε πως και εμείς μπορεί να νιώθουμε κουρασμένοι ή να μην θέλουμε να πάμε στη δουλειά μας αλλά πρέπει να προσπαθήσουμε και να πάμε για να είμαστε σωστοί με τις υποχρεώσεις μας αλλά και γιατί κάτι μέσα στο χάος της δουλειάς μας αρέσει που το κάνουμε.
Η άρνηση ενός παιδιού για να μην πάει σχολείο είναι από τα πιο συνηθισμένα φαινόμενα της σχολικής ζωής και χρειάζεται ψυχραιμία, χρόνο και συζήτηση με το παιδί αλλά και την βοήθεια των εκπαιδευτικών. Δεν είστε οι μόνοι που το βιώνετε, πιστέψτε με!
Πολλές φορές μάλιστα αυτή η αρνητική στάση του παιδιού μετά την επίλυση του προβλήματος μπορεί να παρουσιαστεί ξανά κατά την διάρκεια του σχολικού έτους και μην ανησυχήσετε για αυτό, αλλά ακολουθήστε την ίδια μέθοδο!
Υπομονή και καλή δύναμη και όλα θα τα αντιμετωπίσουμε !
Σας φιλώ,