Μάιος… ο μήνας τον εξετάσεων! Κάθε χρόνο τέτοια εποχή, οι μικροί μαθητές ετοιμάζονται για τις καλοκαιρινές τους διακοπές σε αντίθεση με τους μαθητές μεγαλύτερων τάξεων που προετοιμάζονται για τις εξετάσεις που προηγούνται των δικών τους διακοπών. Από τη μία έχουμε τις Πανελλαδικές και ενδοσχολικές εξετάσεις και από την άλλη έχουμε τις εξετάσεις των ξενόγλωσσων πτυχίων όπου το άγχος και οι προετοιμασίες τόσο για τους μαθητές όσο και για τους γονείς κορυφώνονται.
Στην Ελλάδα υπάρχουν πάνω από 13 φορείς που διοργανώνουν εξετάσεις γλωσσομάθειας στην Αγγλική γλώσσα, καθιστώντας την επιλογή του καταλληλότερου φορέα όλο και πιο πολύπλοκη υπόθεση για εμάς τους γονείς. Μπορεί μια δική μας λάθος απόφαση να οδηγήσει το παιδί στην άδικη αποτυχία, επειδή θέτονται ψευδοδιλλήματα στην επιλογή «δυσκολότερων» ή «ευκολότερων» εξετάσεων.
«Eύκολες» και «δύσκολες» εξετάσεις: Μύθος!
Ο μύθος αυτός ότι υπάρχουν δύσκολες και εύκολες εξετάσεις τείνει ευτυχώς τα τελευταία χρόνια να καταρρίπτεται. Όλες οι εξετάσεις, οι οποίες είναι αναγνωρισμένες από το Ελληνικό κράτος, είναι ενδεδειγμένες για τους μαθητές. Δεν υπάρχουν, λοιπόν, ευκολότερες ή δυσκολότερες εξετάσεις, αλλά οι καταλληλότερες για τον κάθε μαθητή.
Πρέπει, λοιπόν, να ψάξουμε τις πιο σωστές εξετάσεις με τη σωστή καθοδήγηση των καθηγητών, οι οποίοι γνωρίζουν τόσο τις δυνατότητες όσο και τις αδυναμίες του κάθε μαθητή. Ο καθηγητής λαμβάνει υπόψιν του κάθε δεξιότητα της γλώσσας (όπως είναι τα προφορικά, η έκθεση, το λεξιλόγιο, η ακουστική, η γραμματική και η κατανόηση κειμένου) και αντίστοιχα μας προτείνει το κατάλληλο πτυχίο και φορέα.
Οι καθηγητές γνωρίζουν ποιες εξετάσεις είναι κατάλληλες για κάθε μαθητή ανάλογα με την απόδοση και ικανότητά του, ακόμα και σε ειδικές περιπτώσεις όπου υπάρχουν μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες και δυσκολεύονται ιδιαίτερα σε κάποιο από τους προαναφερθέντες τομείς – υπάρχουν ειδικές συνθήκες διαχείρισης για να μην αποκλείεται κανένας από τη δυνατότητα συμμετοχής.
Στο γενικότερο, λοιπόν, ερώτημα για το ποιες είναι οι καταλληλότερες εξετάσεις γλωσσομάθειας υπάρχει απάντηση. Όλες οι εξετάσεις είναι αναγνωρισμένες και αξιόπιστες, αφού υπάρχουν στη λίστα του ΑΣΕΠ και αφού δίνουν την ευκαιρία σε κάθε παιδί να αξιοποιήσει τις δυνατότητές του και να αποδείξει τις πραγματικές του γνώσεις.
Οι εξετάσεις θα πρέπει να είναι φιλικές προς τον υποψήφιο, όχι με τη έννοια της ευκολίας, αλλά με την έννοια της αξιοποίησης όλων των δυνατοτήτων και γνωστικών αποθεμάτων του κάθε υποψηφίου ανάλογα με την ηλικία του, τις ιδιαίτερες γνωστικές του ικανότητες ή τις μαθησιακές του διαφορές.
Εκείνο, λοιπόν, που θα πρέπει να σκεφτούν οι εκπαιδευτικοί, οι γονείς και οι σπουδαστές, είναι το αν η άσκοπη δυσκολία έχει κανένα νόημα.
Συνοψίζοντας, θα πρέπει εμείς ως γονείς να δείχνουμε εμπιστοσύνη στον εκπαιδευτικό ή στο φροντιστήριο όπου φοιτά το παιδί μας, για την επιλογή των κατάλληλων εξετάσεων, έτσι ώστε να έχει αντίκτυπο και η προσπάθεια που καταβάλλει ο μαθητής κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας του.