Η ημέρα μεγαλώνει, η θερμοκρασία ανεβαίνει και… στο μυαλό των παιδιών η σχολική χρονιά σχεδόν έχει τελειώσει με αποτέλεσμα να μην μπορούν να συγκεντρωθούν στο διάβασμα και να βαριούνται. Πώς μπορούμε να τα βοηθήσουμε με πρακτικούς τρόπους χωρίς προστριβές και άγχη;
Τα παιδιά αναζητούν την ανεμελιά, το παιχνίδι, και δεν συγκεντρώνονται εύκολα στα μαθήματά τους, κυριολεκτικά «ξεμυαλίζονται» και η συγκέντρωση στο καθημερινό διάβασμα, ειδικά μετά τις διακοπές του Πάσχα, για τους γονείς φαίνεται εφιάλτης. Το θέμα της μελέτης και του διαβάσματος γίνεται συχνά πεδίο αντιπαραθέσεων και συγκρούσεων, που διαταράσσει σε μεγάλο βαθμό τις σχέσεις γονιού – παιδιού και δημιουργεί αρνητικές στάσεις απέναντι στο διάβασμα και στο σχολείο.
Εμείς ως γονείς, όμως, πώς θα πρέπει να αντιδράσουμε και να χειριστούμε αυτή την κατάσταση; Μήπως έχουμε πλέον περισσότερες απαιτήσεις από τα παιδιά μας; Μήπως έχουμε ξεχάσει πως ήμασταν κι εμείς κάποτε παιδιά;
Τα παιδιά φέτος προσπαθούν να προσαρμοστούν σε μια κανονικότητα μετά από 2 χρόνια σκληρού lockdown. Σε έρευνες που έχουν γίνει, τα παιδιά ανέφεραν ότι την περίοδο του lockdown υπήρχαν οικογενειακές εντάσεις και οικονομικές ανησυχίες καθώς και, εκτός από τον φόβο για τον ίδιο τον ιό, και αίσθημα απομόνωσης από τους φίλους και τις δραστηριότητες που είχαν συνηθίσει να συμμετέχουν.
Σαφώς, αυτό αποτελεί μεγάλη πηγή θλίψης και με πολυδιάστατες συνέπειες για τους μικρούς μαθητές. Δυστυχώς οι επιπτώσεις από αυτό το χρονικό απομόνωσης είναι πολλές και θα πρέπει να καταλάβουμε πως τα παιδιά δεν μπορούν να διαχειριστούν μόνα τους τέτοιου είδους καταστάσεις και συναισθήματα. Χρειάζονται τη στήριξή μας, με υπομονή και συζήτηση.
Θα πρέπει να καταλάβουμε, λοιπόν, πως η επιθυμία των παιδιών τώρα για να παίξουν έξω με τους φίλους τους, ίσως είναι πολύ μεγαλύτερη απ’ ότι συνήθως. Δεν χρειάζεται να αντιδρούμε με φωνές, εκφοβισμούς και τιμωρίες. Οι μέθοδοι αυτές φέρνουν ακριβώς τα αντίθετα αποτελέσματα. Τα παιδιά πεισμώνουν και αντιδρούν περισσότερο.
Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά μας να συγκεντρωθούν στο διάβασμα:
Το κάθε παιδί αποτελεί μια ανεξάρτητη και μοναδική προσωπικότητα, που δεν μπορεί να συγκριθεί με κανένα άλλο, ούτε στον ρυθμό, ούτε στον τρόπο με τον οποίο μαθαίνει. Άρα προσαρμόζουμε τις αρχές μας στην προσωπικότητα και στις δυνατότητες του κάθε μαθητή ξεχωριστά.
Πιο συγκεκριμένα, επιλέγουμε πάντα έναν χώρο καθαρό, άνετο, καλά φωτισμένο, ο οποίος θα χρησιμοποιείται σταθερά για τη μελέτη, γεγονός που βοηθάει πολύ στη δημιουργία θετικής προδιάθεσης για διάβασμα.
Επίσης, εμείς οι γονείς μαζί με το παιδί σε συμφωνία επιλέγουμε την κατάλληλη ώρα της μέρας που θα γίνεται η μελέτη ή η επανάληψη, αλλά και το βοηθάμε να διαχειρίζεται σωστά τον χρόνο που αφιερώνει σε αυτήν. Αυτό θα οδηγήσει στην αποφυγή της πολύωρης ταλαιπωρίας, η οποία έχει μόνο αρνητικά αποτελέσματα στη μάθηση.
Έτσι, λοιπόν, για να μπορέσουμε να αποφύγουμε «γκρίνιες» και «τσακωμούς» για το θέμα του διαβάσματος αυτή τη περίοδο, θα πρέπει εμείς οι γονείς να ενθαρρύνουμε τα παιδιά μας, να συζητάμε μαζί τους, και με οργάνωση και μεθοδικότητα να επιστρέψουν στη καθημερινότητά τους, χωρίς να ξεχνάμε πως είναι παιδιά και η βασική ανάγκη για την ευτυχία τους είναι το παιχνίδι!